„Kolejne warstwy znikania”, czyli Robert Kuśmirowski w MOKSiR-owskim projekcie „Chełmek Fabryka – nowa kreacja”

Miejski Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji w Chełmku serdecznie zaprasza 13 października 2025 r. o godz. 16:00 na spotkanie z Robertem Kuśmirowskim. Artysta wspólnie z mieszkańcami podejmie działania artystyczne i warsztatowe, oparte na procesach i zjawiskach zbiorowej pamięci. Uznany performer, autor instalacji, obiektów, fotografii i rysunków, odniesie się do faktów i mitów dawnej fabryki i przemysłowego etosu miejsca.
Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury: Kultura - Interwencje. Edycja 2025
Robert Kuśmirowski - artysta sztuk wizualnych, autor instalacji artystycznych, prac w przestrzeni publicznej, obiektów, fotografii, rysunków i kompozycji muzycznych. Urodzony w 1973 roku w Łodzi.
W latach 1998-2003 studiował na Wydziale Artystycznym Instytutu Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, gdzie uzyskał dyplom w pracowni Rzeźby Monumentalnej. W roku akademickim 2002-2003 studiował w Pracowni Metalu i Modelowania na Uniwersytecie Rennes 2 oraz Beaux-Arts Rennes.
W latach 2012-2014 prowadził pracownie intermedialną i sztuki w przestrzeni publicznej jako profesor Sammer Academy in Salzburg. Związany z Fundacją Galerii Foksal w Warszawie i Guido Costa Projects w Turynie. Laureat Paszportu "Polityki" (2005) i Dorocznej Nagrody MKiDN w dziedzinie Sztuk Wizualnych (2011) Mieszka i pracuje w Lublinie.
Od 2007 roku zatrudniony na macierzystej uczelni, obecnie prowadzi zajęcia na stanowisku profesora w Zakładzie Intermediów, Instytutu Sztuki Pięknych UMCS w Lublinie. Fundator i założyciel Fundacji TOWOT SQUAT w Lublinie oraz PHONOmatic STUDIO mieszczącego się w CSK Lublin.
Większość jego prac oparta jest na rekonstrukcji i kopiowaniu starych przedmiotów, dokumentów, fotografii, a raczej tworzeniu ich łudząco podobnych imitacji. Zazwyczaj nie mają one swego określonego pierwowzoru, a jedynie przywołują kulturę materialną pewnej epoki. Dzięki temu w jego pracach ujawnia się też wątek wanitatywny - odtwarzanie minionej kultury materialnej staje się sposobem podejmowania tematu krótkotrwałości, przemijalności i śmierci. Podobny charakter mają też jego akcje i działania performatywne oraz praca badawcza z dźwiękiem.

