Numer alarmowy 112 dla osób niesłyszących

 

logo 112

Numer 112 jest jednolitym numerem alarmowym obowiązującym na terenie całej Unii Europejskiej.Służy on do powiadamiania w sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia.

 CO ZGŁASZAMY NA NUMER ALARMOWY „112"

- pożary,
- wypadki drogowe,
- kradzieże,
- włamania,
- w przypadku użycia przemocy,
- nagłe omdlenia i utratę świadomości,
- poważne uszkodzenie ciała i silne krwawienie,
- przypadki porażenia prądem,
- rozpoznania osoby poszukiwanej przez Policję,
- inne nagłe sytuacje zagrażające zdrowiu, życiu lub bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu.

KIEDY NIE NALEŻY KONTAKTOWAĆ SIĘ Z CENTRUM POWIADAMIANIA RATUNKOWEGO?
- zgłoszenie fikcyjnego zdarzenia lub tylko dla zabawy,
- w celu poinformowania, że nie potrzebujesz pomocy,
- w celu sprawdzenia czy numer „112" naprawdę działa,
- w celu ustalenia danych kontaktowych firmy lub osoby (telefon, faks, cennik usług, działalność itp.),
- w celu poinformowania o ograniczeniach i utrudnieniach w ruchu drogowym lub o złym stanie technicznym dróg,
- w celu uzyskania informacji o rozkładzie jazdy komunikacji miejskiej, kolejowej lub lotniczej,
- w celu uzyskania połączenia międzynarodowego,
- w celu wezwania taksówki, zamówienia kwiatów, dania z restauracji, baru, pizzeri, itp.,
- w celu wyrażenia opinii na dany temat, wydarzenia lub na temat osoby publicznej,
- w celu uzyskania konsultacji i porady lekarskiej.

Dla wiadomości SMS dla osób niesłyszących w województwie Małopolskim został uruchomiony numer

   728 112 112

 JAK POWIADAMIAĆ „112" POPRZEZ WYSŁANIE SMS'a?

- miejsce wysłania SMS'a powinno znajdować się w pobliżu miejsca zdarzenia
- wysyłając SMS'a należy być w bezpiecznym dla siebie miejscu,
- w wysyłanym SMS'ie należy napisać niezbędne informacje,
- po wysłaniu SMS'a należy czekać na odpowiedź zwrotną z Centrum Powiadamiania Ratunkowego o przyjęciu zgłoszenia, lub SMS'a z dodatkowymi pytaniami,
- jeśli sytuacja nagle się zmieni lub pogorszy, należy szybko o tym powiadomić operatora numeru „112" poprzez wysłanie kolejnego SMS'a,
- należy starać się o chwilowe nie korzystanie z telefonu, z którego dokonywano zgłoszenia na wypadek, gdyby operator chciał wysłać SMS'a w celu weryfikacji informacji lub udzielenia innych dodatkowych informacji.

 ZASADY KORZYSTANIA Z TELEFONU ALARMOWEGO „728 112 112" PRZEZ OSOBY NIESŁYSZĄCE:

Podczas zgłaszania (wysłania sms'a) na numer Centrum Powiadamiania Ratunkowego w wiadomości należy:
1. Być w bezpiecznym dla siebie miejscu,
2. Napisać na początku SMS'a:
- jestem osobą niesłyszącą,
- podać adres zdarzenia. Powiat, gminę, miejscowość, ulicę oraz nr domu lub mieszkania. Należy również podać numer klatki w bloku oraz piętro na którym doszło do zdarzenia.
- napisać: co się stało (krótka informacja),
- podać ilość osób poszkodowanych (jeżeli ktoś poza osobą zgłaszającą)wskazać ewentualnie która służba jest potrzebna,
- podać swoje imię i nazwisko.
3. Czekać na zwrotnego SMS'a z CPR, potwierdzającego przyjęcie zgłoszenia.
4. Czekać na służbę ratunkową w zgłoszonym i bezpiecznym miejscu.

CZEGO MOŻESZ SPODZIEWAĆ SIĘ WYSYŁAJĄC SMS'A DO CENTRUM POWIADAMIANIA RATUNKOWEGO (CPR)?

Co zrobi operator odbierający alarmowe zgłoszenie SMS'owe?
- wyśle zwrotnego SMS'a potwierdzającego przyjęcie zgłoszenia,
- wstępnie dokona oceny sytuacji i weryfikacji, która służba powinna być skierowana do miejsca zdarzenia,
- poinformuje o rodzaju zdarzenia właściwe służby ratunkowe najbliższe miejscu zdarzenia, dlatego tak istotne jest jak najbardziej precyzyjne wskazanie lokalizacji – najlepiej ulicę, numer domu, miejscowość,
- w razie potrzeby wyśle SMS'a z prośbą o doprecyzowanie informacji.

CO ZGŁASZAMY NA NUMER ALARMOWY „112"
- pożary,
- wypadki drogowe,
- kradzieże,
- włamania,
- w przypadku użycia przemocy,
- nagłe omdlenia i utratę świadomości,poważne uszkodzenie ciała i silne krwawienie,
- przypadki porażenia prądem,rozpoznania osoby poszukiwanej przez Policję,
- inne nagłe sytuacje zagrażające zdrowiu, życiu lub bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu.

KIEDY NIE NALEŻY WYSYŁAĆ SMS'A DO CENTRUM POWIADAMIANIA RATUNKOWEGO?
- zgłoszenie fikcyjnego zdarzenia lub tylko dla zabawy,
- w celu poinformowania, że nie potrzebujesz pomocy,
- w celu sprawdzenia czy numer „728 112 112" naprawdę działa,
- w celu ustalenia danych kontaktowych firmy lub osoby (telefon, faks, cennik usług, działalność itp.),
- w celu poinformowania o ograniczeniach i utrudnieniach w ruchu drogowym lub o złym stanie technicznym dróg,
- w celu uzyskania informacji o rozkładzie jazdy komunikacji miejskiej, kolejowej lub lotniczej,
- w celu uzyskania połączenia międzynarodowego,
- w celu wezwania taksówki, zamówienia kwiatów, dania z restauracji, baru, pizzeri, itp.,
- w celu wyrażenia opinii na dany temat, wydarzenia lub na temat osoby publicznej,
- w celu uzyskania konsultacji i porady lekarskiej.

  Źródło: Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie

Oświata

Oświata i Edukacja

Wykaz jednostek realizujących zadania oświatowo-edukacyjne w Gminie Chełmek.

Sport

Kultura, Sport i Rekreacja

MOKSiR organizatorem życia kulturalnego, sportowego i rekreacyjnego na terenie gminy.

Drogi

Komunikacja i oświetlenie ulic

Wykaz dróg w podziale na administratorów oraz organizacja transportu w gminie.

Nieruchomości

Nieruchomości na sprzedaż

Aktualne oferty sprzedaży nieruchomości, będące własnością Gminy Chełmek

Śmieci

Odpady komunalne

Najważniejsze informacje dotyczące gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Chełmek

Jak pracujemy

Godziny pracy Urzędu

Poniedziałek-Środa:
7.30 - 15.30

Czwartek:
7.30 - 16.00

Piątek:
7.30 - 15.00

.

Numer konta:
72 1020 2528 0000 0902 0475 8985

NIP: 549-21-97-441

Adresy

Urząd i spółki gminne:

  • fotka urzędu

    Urząd Miejski

    ul. Krakowska 11
  • fotka ADM

    A.D.M. sp. z o.o.

    ul. Piłsudskiego 8
  • fotka MZGK

    M.Z.G.K. sp. z o.o.

    ul. Piastowska 18

Mapa

obrazek-klawisz do mapy

Masz sprawę lub pytania?

. .
Dzisiaj jest: 25 Luty 2024    |    Imieniny obchodzą: Wiktor, Cezary, Zygfryd