Młodzi grają w zielone
W piątek 9 października Bibliotekę Publiczną Miejskiego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji w Chełmku opanowała „Gra z klimatem 2.0”. Młodzi ludzie w ruch wprawili komputery i tablety, dostępne w placówce. Wszystko w ramach kolejnych rozgrywek z cyklu „Zielone gry”. Zajęcia miały zachęcić młodzież do refleksji nad zużyciem zasobów naturalnych i ich wpływem na zmianę klimatu. Ważna była nie tylko współpraca, ale także rywalizacja, dzięki którym grupa starała się nie doprowadzić do katastrofy ekologicznej.
- „Zielone Gry. Biblioteki i organizacje pozarządowe włączają młodych do gry o przyrodę” to projekt edukacyjno-ekologiczny. Ale edukacja odbywa się w nim w bardzo atrakcyjny sposób: za pomocą gier planszowych oraz internetowej. W ten sposób chcemy zwiększyć wiedzę młodych ludzi (od gimnazjalistów po studentów) na temat bioróżnorodności, zmian klimatu oraz ekonomicznej wartości ekosystemów. Inspirujemy się ideą serious games, czyli gier, które nie tylko bawią, ale również skłaniają do refleksji, przekazują wiedzę lub pozwalają nabywać umiejętności. W projekcie przewidzieliśmy przygotowanie i wdrożenie trzech gier planszowych o tematyce ekologicznej i jednej gry internetowej o zmianach klimatu. Na finał zaplanowaliśmy natomiast ogólnopolski Festiwal Gier Ekologicznych - tłumaczą organizatorzy, czyli Stowarzyszenie Centrum Rozwiązań Systemowych.
Gra z Klimatem 2.0 to wieloosobowa gra internetowa, wymagająca komunikacji między graczami. Uczestnicy otrzymują w użytkowanie dziewiczą, zalesioną wyspę, na której mogą prowadzić różnorodną działalność – od zbierania płodów leśnych po prowadzenie muzeum. Z ochotą ruszają na podbój wyspy i pomnażają swój osobisty majątek. Jednak każde działanie przynosi określone skutki: indywidualne i społeczne; ekonomiczne i przyrodnicze.
Mieszkańcy się bogacą, ale coraz częściej wyspę nawiedzają huragany, a część gruntów bezpowrotnie zalewa woda. Już po pierwszych rundach gry okazuje się, że użytkownicy muszą się wspólnie zatroszczyć się o dalszy los wyspy. Czy dojdą do porozumienia? Czy wszyscy będą przestrzegać tego, co ustalili? A może ktoś skorzysta z okazji do szybkiego wzbogacenia, nie bacząc na przyszłość wyspy i sąsiadów?
Gra jest prosta i intuicyjna – nie trzeba do niej zaawansowanych umiejętności obsługi komputera. Mimo że jest grą internetową, pozostaje doświadczeniem społecznym – wymaga negocjowania i współpracy, a niektórych graczy zachęca nawet do filantropii. Jedna rozgrywka wystarczy, żeby poczuć odpowiedzialność za wspólne dobra.
Więcej informacji na temat „Zielone gry” można przeczytać na stronie internetowej, dostępnej tutaj