Przypomnienie o obowiązku umieszczania numerów porządkowych wraz z nazwą ulicy
Przypominamy mieszkańcom posesji o obowiązku umieszczania numerów porządkowych wraz z nazwą ulicy. Kwestie oznakowania posesji, nieruchomości regulują prawnie następujące dokumenty: Kodeks wykroczeń Ustawa z dnia 20 maja 1971 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1094), Prawo geodezyjne i kartograficzne Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 520), Ustawa o infrastrukturze informacji przestrzennej z dnia 04 marca 2010 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 76, poz. 489), Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 09 stycznia 2012 r. (Dz. U. 2012r. , poz. 125). Treść tych przepisów można poznać poniżej.
Powyższe przepisy mówią w skrócie że:
Każda nieruchomość powinna posiadać tabliczkę informacyjną z numerem porządkowym na głównej, frontowej ścianie;
Na tabliczce informacyjnej powinien się znaleźć zarówno numer nieruchomości jak i nazwa ulicy, ewentualnie nazwa miejscowości (jeżeli przepisy lokalne tak stanowią);
Tabliczka informacyjna powinna być oświetlona w nocy;
Sama tylko tabliczka na ogrodzeniu jest niewystarczająca;
Jeśli nieruchomość oznaczona tabliczką stoi dalej od drogi - należy powtórzyć tabliczkę na ogrodzeniu.
Wcześniej tolerowano niekompletne tabliczki adresowe (np. sam numer). Obecnie, wymaga się zdecydowanie egzekwowania przepisów - oświetlenia kompletnych tabliczek z numerem i nazwą ulicy.
Treść przepisów o oznakowaniu nieruchomości, posesji:
Oto treść najważniejszych, aktualnie obowiązujących ustaw dotyczących oznakowania nieruchomości:
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej
Art. 34. Dotychczasowe tabliczki z numerem porządkowym nieruchomości, niespełniające wymogów wynikających z art. 47b ust. 1 i 2 ustawy zmienionej w art. 23 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, zachowują ważność przez okres 3 lat od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, jeżeli umieszczony na nich numer porządkowy jest zgodny z ewidencją miejscowości, ulic i adresów.
Art. 23, pkt 14),
Rozdział 8a, Art. 47b.
1. Właściciele nieruchomości zabudowanych lub inne podmioty uwidocznione w ewidencji gruntów i budynków, które takimi nieruchomościami władają, mają obowiązek umieszczenia w widocznym miejscu na ścianie frontowej budynku tabliczki z numerem porządkowym w terminie 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o ustaleniu tego numeru.
2. Na tabliczce, o której mowa w ust. 1, oprócz numeru porządkowego zamieszcza się również nazwę ulicy lub placu, a w miejscowościach bez ulic lub placów albo posiadających ulice lub place bez nazw – nazwę miejscowości.
3. Organy jednostek samorządu terytorialnego, w drodze uchwały, mogą wprowadzić obowiązek umieszczania na tabliczce, o której mowa w ust. 1, nazwy miejscowości lub nazwy dzielnicy, osiedla, zespołu urbanistycznego.
4. W przypadku gdy budynek położony jest w głębi ogrodzonej nieruchomości, tabliczkę z numerem porządkowym umieszcza się również na ogrodzeniu.
Kodeks wykroczeń
Ustawa z dnia 20 maja 1971 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 46 poz. 275)
Art. 64.
§ 1. Kto, będąc właścicielem, administratorem, dozorcą lub użytkownikiem nieruchomości, nie dopełnia obowiązku umieszczenia w odpowiednim miejscu albo utrzymania w należytym stanie tabliczki z numerem porządkowym nieruchomości, nazwą ulicy lub placu albo miejscowości, podlega karze grzywny do 250 złotych albo karze nagany.
§ 2. Tej samej karze podlega, kto nie dopełnia obowiązku oświetlenia tabliczki z numerem porządkowym nieruchomości.
Art. 143.
§ 1. Kto ze złośliwości lub swawoli utrudnia lub uniemożliwia korzystanie z urządzeń przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności uszkadza lub usuwa przyrząd alarmowy, instalację oświetleniową, zegar, automat, telefon, oznaczenie nazwy miejscowości, ulicy, placu lub nieruchomości, urządzenie służące do utrzymania czystości lub ławkę, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny.
W związku z powyższym uprasza się wszystkich właścicieli, administratorów, dozorców użytkowników nieruchomości o obowiązku umieszczenia w odpowiednim miejscu i należytym utrzymaniu tabliczki z numerem porządkowym nieruchomości.
Ponadto prawidłowe umieszczenie informacji o numerze nieruchomości przede wszystkim służy interesom odpowiednich służb wykonujących czynności służbowe bądź usługi z zakresu użyteczności publicznej (np. pogotowie ratunkowe, gazowe, straż pożarna, policja itd.).
Jednocześnie informuję, że Firma, która obecnie na terenie Gminy Chełmek oferuje swoje usługi w zakresie wymiany tabliczek z numerem domu i nazwą ulicy nie działa na zlecenie Urzędu Miejskiego w Chełmku.
Urząd Miejski w Chełmku nie zlecał ani też nie zamierza zlecać tego rodzaju usług firmom zewnętrznym.