Pierwsze samochody przejechały Drogą Współpracy Regionalnej
Blisko 5 kilometrów całkowitej długości, ponad kilometrowy wiadukt, 5 rond, i ponad 104 miliony złotych – w piątek 9 marca oficjalnie zakończyła się jedna z najważniejszych inwestycji w naszym regionie, czyli budowa północnej obwodnicy Oświęcimia, zwanej Drogą Współpracy Regionalnej. Nowa trasa zaczyna się w lesie w Bobrku przy drodze wojewódzkiej 933 a kończy rondem na skrzyżowaniu ul. Chemików i ul. Fabrycznej w Oświęcimiu. Na jej budowę „złożyły” się samorządy gminy Chełmek, miasta Oświęcim, powiatu oświęcimskiego i województwa małopolskiego. Blisko 95 procent kosztów stanowiło dofinansowanie unijne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Otwarcia drogi poprzez tradycyjne przecięcie biało-czerwonej wstęgi dokonali między innymi Jacek Krupa – marszałek województwa małopolskiego, Marta Maj – dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie, Andrzej Saternus – burmistrz Chełmka, Janusz Chwierut – prezydent Oświęcimia oraz Zbigniew Starzec, starosta oświęcimski. Nowa droga została także wspólnie poświęcona przez ks. kanonika Andrzeja Leśnego – proboszcza parafii Miłosierdzia Bożego w Chełmku oraz ks. prałata Józefa Niedźwieckiego, proboszcza parafii św. Maksymiliana Kolbe w Oświęcimiu. Warto dodać, że otwarcie DWR cieszyło się sporym zainteresowaniem nie tylko kierowców, ale także mieszkańców miasta Oświęcim i gminy Chełmek. /Zdjęcia: Kamil Szyjka/
Podczas przemówienia burmistrz Andrzej Saternus zwrócił uwagę między innymi na fakt, że nowa trasa połączyła ze sobą bezpośrednio gminę Chełmek i miasto Oświęcim.
- Szanowni Państwo, serdecznie witam mieszkańców naszej gminy oraz Oświęcimia. Od dawna się przyjaźnimy i myślę, że dzięki nowej trasie ta przyjaźń będzie jeszcze większa. Uczestniczymy dzisiaj w historycznym wydarzeniu, ponieważ na przestrzeni 12 lat zbudowaliśmy lub wyremontowaliśmy na terenie naszej gminy trzy mosty: most Galicyjski, most Benedykta XVI i ten most Niepodległości. To pokazuje, jak dynamicznie potrafią współpracować lokalne samorządy z gospodarzami województwa. Kiedy niespełna dwa lata temu w sposób symboliczny otwieraliśmy tę inwestycję trudno było uwierzyć, że na wiosnę 2018 roku to zadanie będzie gotowe. Pracy było dużo. Trzeba było przygotować dokumentację, zrealizować to zadanie, pokonać problemy natury technicznej czy pogodowej. Pomimo tego zadanie zostało zrealizowane w pełni, dzięki czemu dzisiaj pierwsi kierowcy będą mogli korzystać z tej trasy – mówił burmistrz Andrzej Saternus.
Włodarz gminy zwrócił także uwagę na fakt, że realizacja tak ważnej i trudnej inwestycji nie powiodłaby się, gdyby nie zaangażowanie wielu osób. Podkreślił także potrzebę budowy dalszego odcinka drogi, który połączyłby obecną DWR z autostradą.
- Słowa uznania należą się firmie Banimex, która realizowała to zadanie. Wyrazy szczerego szacunku należą się pracownikom ZDW, któzy pokazali po raz kolejny, że są profesjonalistami. Był to czas współpracy samorządów. Dziękuję radnym wszystkich szczebli oraz panu marszałkowi, prezydentowi, staroście, panu posłowi Markowi Sowie i wszystkim tym, którzy wspólnie współpracowali. Jak wspomniałem dzień dzisiejszy jest momentem historycznym, ale także początkiem kolejnych wyzwań i z tego miejsca chciałbym zaapelować do samorządów abyśmy wspólnie usiedli i podpisali list intencyjny w którym określimy ramy czasowe budowy kolejnego etapu Drogi Współpracy Regionalnej. Tak naprawdę ta inwestycja ma sens, jeżeli połączymy ją z autostradą. Wtedy ta oś komunikacyjna, która powstanie, zagwarantuje dobry i zrównoważony rozwój dla ziemi oświęcimskiej i chrzanowskiej – dodał burmistrz Andrzej Saternus.
Jak podkreślił Jacek Krupa – marszałek województwa małopolskiego, otwarta droga jest jedną z kluczowych dla całej Małopolski.
- Północna obwodnica Oświęcimia to kolejna z kluczowych tras, jaka powstała w Małopolsce w ciągu ostatnich kilku lat. Konsekwentnie realizujemy więc największy w historii naszego regionu plan budowy dróg – mówił marszałek województwa małopolskiego.
Budowa Drogi Współpracy Regionalnej rozpoczęła się w listopadzie 2015 roku. Nowa trasa zmieniła dotychczasowy przebieg drogi wojewódzkiej nr 933. Trasa jest w większości oświetlona, odwodniona i wyposażone w specjalne „zielone tunele” dla zwierząt. Powstały także chodniki oraz ścieżki dla rowerów (od ul. Nadwiślańskiej w Bobrku do drogi krajowej 44 w Oświęcimiu).