Jak prawidłowo oznakować posesję?
S z a n o w n i P a ń s t w o,
z uwagi na fakt, że w ostatnim czasie do Urzędu Miejskiego w Chełmku napływają liczne sygnały mieszkańców naszej gminy związane z nieprawidłowościami w zakresie numeracji porządkowej budynków. Przypominam zatem o obowiązkach ustawowych, które zobowiązują właściciela/władającego/administratora nieruchomością do umieszczenia na budynkach lub ogrodzeniu, w widocznym miejscu, tabliczki z numerem porządkowym nieruchomości w terminie 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o oznaczeniu budynku numerem porządkowym oraz do utrzymywania jej w należytym stanie.
Kwestie oznakowania posesji, nieruchomości regulują następujące dokumenty: Prawo geodezyjne i kartograficzne Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. (Dz. U. z 2016 r., poz. 1629 z późn. zm.), Ustawa o infrastrukturze informacji przestrzennej z dnia 04 marca 2010 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 76, poz. 489), Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 09 stycznia 2012 r. (Dz. U. 2012 r. , poz. 125).
Najważniejsze informacje jakie wynikają z w/w przepisów to:
- Każda nieruchomość powinna posiadać tabliczkę informacyjną z numerem porządkowym na głównej, frontowej ścianie;
- Na tabliczce informacyjnej powinien się znaleźć zarówno numer nieruchomości jak i nazwa ulicy, ewentualnie nazwa miejscowości (jeżeli przepisy lokalne tak stanowią);
- Tabliczka informacyjna powinna być oświetlona w nocy;
- Sama tylko tabliczka na ogrodzeniu jest niewystarczająca;
- Jeśli nieruchomość oznaczona tabliczką stoi dalej od drogi - należy powtórzyć tabliczkę na ogrodzeniu.
- Wcześniej tolerowano niekompletne tabliczki adresowe (np. sam numer). Obecnie, wymaga się zdecydowanie egzekwowania przepisów - oświetlenia kompletnych tabliczek z numerem i nazwą ulicy.
Należy również poinformować, że zgodnie z art. 64 ustawy z dnia 20 maja 1971r. Kodeks wykroczeń (jednolity tekst Dz. U. z 2015 r. poz. 1094 z późn. zm.)
§ 1. Kto będąc właścicielem, administratorem, dozorcą lub użytkownikiem nieruchomości, nie dopełnia obowiązku umieszczenia w odpowiednim miejscu albo utrzymania w należytym stanie tabliczki z numerem porządkowym nieruchomości, nazwą ulicy lub placu albo miejscowości, podlega karze grzywny do 250 złotych albo karze nagany.
§ 2. Tej samej karze podlega, kto nie dopełnia obowiązku oświetlenia tabliczki z numerem porządkowym nieruchomości.
Powyższe przypomnienie ma na celu uporządkowanie przestrzeni, w której się poruszamy jak i instytucje takie jak: straż pożarna, pogotowie, policja, urząd pocztowy, firmy kurierskie, służby techniczne oraz firmy odbierające śmieci.
Na terenie naszej gminy można bowiem spotkać miejsca, gdzie widnieją tabliczki z nieaktualną nazwą ulicy, przy której budynek się znajduje lub sam numer jest bardzo nieczytelny. Taka niepozorna rzecz jak tabliczka z numerem może uratować komuś życie. Jeśli tabliczki nie ma, jest nieczytelna albo bezpośrednio niewidoczna, to straż pożarna czy pogotowie mogą mieć problem z szybkim zlokalizowaniem miejsca gdzie potrzebna jest ich natychmiastowa pomoc. W sytuacji zagrożenia życia, każda minuta spóźnienia, każda chwila stracona na poszukiwanie właściwego domu, może kogoś kosztować utratę życia lub zdrowia.
Zwracam się do Państwa z prośbą o weryfikację oznakowania swojego budynku, celem ochrony i poprawy jakości życia w naszym mieście. Zachęcam wszystkich mieszkańców do czytelnego oznaczania swoich posesji.
Ponadto informuję, że koszt zakupu tabliczki bez podświetlenia wynosi: około 40,00 złotych, z podświetleniem około 90,00 złotych.
Wspólnie zadbajmy o Nasze bezpieczeństwo.